lauantai 27. maaliskuuta 2010

On niitä toivojakin.

Olen korjaillut kasiluokan kirjallisuustehtäviä. Tämä on ainoa kasiluokka, mitä opetan, ja meinaan itkeä kiitollisuudesta joka kerta, kun ajattelen heitä. Luokallinen TODELLA fiksuja yksilöitä. Pari ylivilkasta tapausta, jotka eivät ehkä keskity töihin ihan niin kuin pitäisi, mutta kysyttäessä vastaavat aina jotain ja kysyvät, elleivät tiedä. Pari heikompaa tapausta, jotka silti yrittävät parhaansa, ja yksi totaalipissis, jolla on hienoinen asenneongelma mutta sanavarasto aivan omaa luokkaansa. Mikseivät kaikki voi olla tällaisia?

Tässä näkyy selkeästi se, miten kouluissa jaotellaan lapset tason mukaan. Sehän on käytännössä laitonta, mutta jos asiaa ei kailota kovaan ääneen, miten kukaan voisi todistaa luokkien rakentuvan osaamistason perusteella? Onko se oikein? Tätä olen kysynyt itseltäni usein. Itselleni tuon kasiluokan opettaminen on kuin etelänloma, ja onhan se varmasti oppilaillekin mukavaa kuulua ryhmään, joka vastaa oppilaan tasoa.
Entä ne väliinputoajat, lapset, jotka joutuvat sekaryhmiin ja selvästi heikompien ryhmiin? Onko heidän etunsa mukaista, että heidät sijoitetaan ympäristöön, jota he itsekin kutsuvat idioottiluokaksi? Voisiko tasokkaista oppilaista olla apua näiden heikompien opetukseen? Ehkä, jos työskentelytavat olisivat enemmän ryhmätyön tapaisia, eikä asioita tarvitsisi kiirehtiä, mutta näissä puitteissa nykyinen systeemi on ehkä silti parempi...ikävä kyllä.

Toistaiseksi joudumme me opettajat siis suurimman osan ajastamme kasaamaan hermojamme luokkien kanssa, jotka ovat heikompia, tajuavat sen, eivätkä halua sen takia parantaa tilannettaan. Kerran tai pari viikossa pääsemme ehkä kuitenkin opettamaan innokkaita oppilaita, jotka kirjoittavat blogeihinsa sijaisistaan: "Hän on aivan ihana."

Kiitos, kullanmurut :)

2 kommenttia:

  1. Parastahan on että tuon tajusi itsekin, kymmenen vuotta sitten yläasteella. Allekirjoittanut hissukka oli "tarkkiksen jatkeella", sillä luokalla jonne laitettiin koko koulun häiriköt. Epäilen selvinneeni yläasteesta puolella siitä oppimäärästä, jonka muut kävivät läpi.

    -A.S.

    VastaaPoista
  2. Sehän siinä onkin niin erikoisen kieroa. Muksut laitetaan luokalle sen mukaan, mitä niiden todistuksissa lukee. Sitten niitä kohdellaan kuin idiootteja, mutta toisin kuin luullaan, lapset tajuavat, mistä on kyse, ja ottavat siitä kaiken irti. Onko se idiootin käyttäytymistä? Ei minusta...

    VastaaPoista